GAIN 2.0 - a megújult informatikus képzésről 7+1 pontban

 

Elcsépelt közhely, de igaz, hogy az informatika egy kifejezetten gyorsan fejlődő terület. Így nem meglepő, hogy a gazdaságinformatikus tanterv komoly változtatásokon esett át tavasszal, amikor az Egyetem összes képzése megújult. Az új tanterv legmeghatározóbb tulajdonságait foglaljuk itt most össze 8 pontban.

1. Az első félév az alapozásé

Szinte az összes első féléves tárgy célja egy egységes matematikai és informatikai alap megteremtése. Decemberre mindenki tudja, mi a különbség kombináció és variáció között, nem esik kétségbe egy Linux terminál előtt, gyakorlottan commitol GitHubra, vagy tervez meg strukturált adatszerkezetet JSON-ben. Gimnáziumból érkezőknek valószínűleg az infós tárgyak lesznek izgalmasabbak, a matekosokat pedig könnyebben leküzdik. Aki informatikai szakközépből jön, annál pedig vélhetően fordítva, de a félév végére mindenki elsajátít mindent, amire a következő félévek tárgyai építenek.

2. Családias légkör, projektszemlélet

A kis létszámú képzés egyik hozománya, hogy egy oktatónak sokkal több ideje jut egy hallgatóra. Ez lehetővé teszi, hogy sok tárgyból nem "dolgozatszerű" a számonkérés, hanem összetett tudást felmérő projektfeladattal lehet jegyet szerezni, melyen van idő az oktatóval többször iterálni. Szintén a kis létszám folyománya, hogy az oktatók nem csak Neptun-kódokat látnak, ismerik a hallgatóikat, tudják, hogy kinek mi az erőssége, mi érdekli jobban.

3. Teamwork, teamwork, és még egy kis teamwork

Egy fecske nem csinál nyarat az informatikában sem. Akárhol is helyezkedjen el valaki a diploma megszerzését követően, egy csapat részeként fog dolgozni. A képzés egyik újdonsága a Hackathon, mely minden félévben egy olyan tanóráktól mentes hét, ahol első-, másod- és harmadéves informatikusokból álló csapatok visznek végig kisebb fejlesztési, elemzési feladatokat. A szakdolgozati munka megkezdése előtt pedig a Csoportos projektmunka tárgy keretén belül 3-4 fős csapatok dolgoznak ki egy szakdolgozat szintű munkát a félév alatt.

4. Kávé helyett kígyó, avagy Java Python

Informatikus képzések egyik kritikus pontja mindig a programozási tárgycsoport szokott lenni. A régi képzéshez képest a Programozás 1. és 2. tárgyakat megelőzi egy Programozási alapok az első félévben, valamint a Java helyett két éve már Python nyelven sajátítják el az elsőéves hallgatók az alapvető kódolási ismereteket. A képzés során természetesen kötelező vagy választható tárgyakon más nyelvekkel is meg kell, illetve meg lehet barátkozni. Webes órákon például Javascripté a terep, de választható tárgyakon lehetőség van többek között R, C, C++ és funkcionális programozási nyelvek megismerésére is.

5. Új kurzusok

Az informatika fejlődését lekövetve kerültek be új tárgyak a képzésbe, melyek olyan ismereteket adnak át, mint például a DevOps eszközök, szoftvertesztelés, kódoláselmélet, optimalizálás, brandépítés, számítógépes grafika és játékfejlesztés alapjai.

6. Új oktatók

Nemcsak tárgyakból, de oktatókból is érkeztek újak az egyetemre. Több évtizedes céges oktatással, valamint 28-nál több Microsoft tanúsítvánnyal rendelkező mesteroktatónk (Transcript ID: 769135, Access Code: HollenThal) garantálja, hogy hallgatóink adatbázisok, adatelemzés területen kurrens eszközökkel ismerkedjenek meg. Adatbányászat és szoftvertechnológiák terén a felsőbb éves, valamint az MSc hallgatóink a bécsi International Institute for Applied Systems Analysis kutatójával találkozhatnak. Több kulcsfontosságú területen, mint például számítógépes hálózatok, webfejlesztés, vagy a vállalati információs rendszerek, valós ipari tapasztalattal, sokszor aktívan dolgozó kollegák tartják az órákat. A szak vezetője több hazai egyetemen dolgozott huzamosabb ideig, s az ott szerzett tapasztalatokat kamatoztatja Sopronban.

7. Szabadság a megengedett keretekig

A képzés majdnem negyede választható tárgyaknak van szentelve, azaz a hallgató dönti el, hogy még egy félév webfejlesztést, piackutatást, vagy inkább döntésfejlesztést vesz fel ötödik szemeszterben.

+1 Diploma után hova tovább?

Legtöbb hallgatónk a diploma megszerzése után közvetlenül elhelyezkedik a szakmában. Sok esetben a képzés részét képező 8 hetes szakmai gyakorlat folytatódik munkaviszonnyal. Akik adatelemzés vonalon tanulnának tovább, azok munka mellett a levelező gazdaságinformatikus MSc képzésre is beiratkozhatnak.

Elérhetőségek

Faipari Mérnöki és Kreatívipari Kar
9400 Sopron, Bajcsy-Zs. u. 4.
B épület, 2. emelet
Tel.: (99) 518-101
E-mail: fmk-dekani@uni-sopron.hu